Mijn keus was uiteindelijk gevallen op een trike van FlevoBike.

terug naar begin
Maar: Een standaard FlevoBike/Trike had een beperking die ik niet wilde:
Er zat een derailleur op en hij kon niet met de door mij gewenste kombinatie van terugtraprem, versnellingsnaaf en kettingkast worden geleverd.
Reden waarom ik dit wilde: Alle bedieningen met je benen, dus: armen over elkaar, ook tijdens het remmen, èn onderhoudsvrij in te pakken: een dichte naaf met een volledig gesloten kettingkast.
Het probleem zat in het feit dat je dan een vaste bracket-naaf-afstand moet hebben, wat bij een gewone FlevoBike niet het geval is. Bij het inveren wordt deze afstand namelijk groter.
Met een derailleur wordt dat lengteverschil opgevangen door de derailleur-arm, maar bij een terugtraprem kun je die niet gebruiken.

Variatie nummer 1: andere voorwiel-ophanging.

Bike met alternatieve voorwiel-ophanging

Ik bedacht een oplossing waarbij deze afstand wèl gelijk blijft:
Het scharnier waarom de voorvork draait bij het inveren, verplaatste ik van de vork naar een punt in de horizontale buis.
Aanvankelijk was er enige overredingskracht nodig om Johan Vrielink van Flevobike te overtuigen dat dit zou werken, maar uiteindelijk was hij bereid om (op mijn eigen risiko) een frame volgens het door mij in karton gemaakte model in elkaar te lassen.
Een plaatje van het eindresultaat staat hiernaast.

Het nieuwe scharnier zit bij de rode pijl. Het stuk frame links van het scharnier vormt één geheel met de voorvork.


Erik Wannee / last update: '99-10-18 naar volgende pagina