Variatie nummer 2: kettingkast.

terug naar begin naar vorige pagina
De vaste afstand tussen naaf en bracket maakte het mogelijk om het hele aandrijf-systeem onderhouds-vrij in te pakken met een kettingkast.
Aanvankelijk had ik een standaard kettingkast van De Woerd (materiaal: ABS) die ik in het midden wat verbreed, en in de lengterichting wat verkort had.
Toen ik mijn 3-versnellingsnaaf verving door een dikkere 5-naaf (Torpedo Pentasport), moest er achter een groter tandwiel op (anders liep de ketting klem tegen de naaf), en vóór, i.v.m. de overbrengingsverhoudingen dus ook.
Dit paste niet meer in mijn kettingkast. Nieuwe kettingkast bouwen, dus.
Ik wilde hem transparant (mooier), en omdat ABS niet transparant leverbaar is, koos ik voor polymethylmethacrylaat (Plexiglas/Perspex).

Transparante kettingkast Deze kettingkast staat op de foto hiernaast.
Het materiaal zag er mooi uit, maar het bleek toch te bros. Al snel sprongen er stukken af. Op dit moment rijd ik even zonder kettingkast, maar ik ben wel van plan om er weer eens eentje te gaan bouwen van een steviger materiaal.


Erik Wannee / last update: '01-07-13 naar volgende pagina