Variatie nummer 4: betere voorvering.

terug naar begin naar vorige pagina
Omdat ik uiteindelijk een aantal zaken aan mijn fiets wilde verbeteren, m.n. de voorvering, heb ik mezelf een TIG-lasapparaat aangeschaft en heb - voortbordurend op het vorige ontwerp - een opvolger van mijn vorige fiets gebouwd:

Nieuwe voorwiel-ophanging met verbeterde vering

Bij deze fiets zit er geen scharnier meer in de bovenbuis, maar nu heb ik de bracket in de vork opgenomen. De reden daarvan is dat de vork nu verder naar voren kan lopen, waardoor er extra ruimte beschikbaar komt voor de vering. Verder loopt de vork nu recht op de bracket af, waardoor een kettingkast makkelijker te bevestigen is.
Nadeel is wel dat de bracket op een vaste plaats zit, waardoor je van tevoren precies moet bepalen waar hij moet komen te zitten.
Een veer met schokbreker verving het rubberblokje: Een enorme verbetering in rij-comfort. Die verbetering is vooral te merken als je over hobbels van b.v. een woonerf heen rijdt. Met een rubber blokje heeft de voorkant de neiging om op te springen, waardoor het voorwiel even los van de grond komt. Met de veer/demper gebeurt dat niet: De fiets kleeft min of meer aan de weg vast.
Verder kwam er een ringslot op de voorvork, en werden - net als in mijn vorige fiets - alle kabels en snoeren weer netjes en onderhoudsvrij door de bovenbuis geleid.
Aan een kettingkast ben ik nog niet toe gekomen, maar daar hoop ik binnenkort aan te gaan beginnen. Aan de vork zijn alvast de nodige bevestigings-oogjes gelast.
Erik Wannee / last update: '02-02-09 naar volgende pagina